tisdag 23 november 2010

Snökaos!

SNÖ, SNÖ, SNÖ, OCH ÄNNU MER SNÖ!

Ja mitt i allt snökaos så var jag och Nelli tyvärr tvungna att ge oss ut, vi hade tid på bvc. Jag får ju tyvärr inte skotta för mitt kejsarsnitt, så fick först traska i en halvmeter hög snö som blåst upp vid vårat hus. Borstade sen av all snö från bilen, backade ut den, lät den stå och bli lite varm och sen in för att klä på Nelli, sätta henne i babyskyddet och samtidigt ha koll på mina egna grejer. Puh! In med henne i bilen och sen när jag satte mig i bilen så bara satt jag där en stund i värmen och njöt, orkade inte ens lägga i backen och åka iväg. Efter några minuter så tog jag tag i "mitt liv" och körde iväg. Kom en liten bit ut på vägen sen fastnade jag, de har nämligen inte plogat här ännu. La i ettan och det gick inte, la i tvåan och kom en liten bit och sen la jag i trean och då hakade vi oss iväg. När jag precis kört ut ifrån vår gata så fick jag stanna för då hade en bil framför mig fastnat, han fick hjälp av en bil som stannat framför honom. Jag la i ettan och kom som tur var iväg denna gången och kollade i backspegeln och såg då att det löste sig även för dom, skönt! Slirade hela vägen ner till vårdcentralen och där hade de inte plogat upp parkeringarna så ställde mig bara där mitt i vägen typ, kollade bara så bilar kunde köra förbi och det var lugnt. Sen när jag gått ur bilen så kom jag ju på att jag ska ha ut Nelli och babyskyddet, så fick traska i en massa snö igen vid vägkanten och öppnade dörren så mycket det gick och fick precis ut henne ur den lilla springan. När jag väl kom in på vårdcentralen så såg jag ut som en snöman, snö överallt, blöt, röd näsa och allmänt sur och frustig! Så den som säger att den älskar vintern och snön så kan du/ni flytta till Mullsjö, här är det snö säkert minsann. Jag har vintern, snön och kylan så funderar på att flytta utomlands, hade varit jäkligt skönt! Jag skulle vilja ha sommar, sol och värme året runt, slippa en massa krångel, ja jag vet jag är gnällig!

På bvc så var det dags för ett litet samtal om hur jag mår och hur allt funkar här hemma. Fick fylla i ett frågeformulär och sen diskuterade vi igenom det. Vi kom fram till att jag mår bra men som de flesta nyblivna mammor så är jag självklart trött och då har man ju tendens till att bli lite små sur och irriterad. Tyvärr så går ju det ut över mina nära och kära och då även Nelli, vilket känns fruktansvärt. Hur kan man bli sur på någon som bara ligger där och är så söt och snäll. Hon på bvc menade på att det är helt normalt och att detta händer de flesta nyblivna föräldrar. Nelli hade växt en hel del igen och nu väger hon 3675 gram och är 53,5 cm lång, så duktig min lilla tjej. På vägen ut ifrån bvc så mötte jag barnmorskan Lena som tog med mig bort till hennes rum för att boka en tid för efterkontrollen. Så nu har jag fått en tid hos barnmorskan och även en tid hos läkaren pga kejsarsnittet. Läkaren som ska kolla mitt snitt är Laila hon som jag gick hos under graviditeten, plus att det var hon som jag hade när jag gick på alla mina kontroller för cellförändringarna. Det var även hon som förlöste Nelli, och nu ska jag träffa henne efter också vilket känns underbart. Jag känner mig verkligen trygg i hennes närhet, så himla skönt!

Nelli är nöjd och trivs trots snökaoset utanför bilen. 

Nej ska ge mig ut i köket nu och förbereda lite mat innan Jonas kommer hem, sen bär det av till Nellis farmor och farfar. Dagen börjar i kaos och avslutas med mys med nära och kära! 

Inga kommentarer: