fredag 19 november 2010

Sjuk, mjölkstockning eller ett ömt bröst?

Funderar och tänker så min stackars hjärna kokar!
Vaknade imorse av att jag kände mig sjuk, tog tempen och den visade 38,2 grader så visst har jag feber men brukar först känna av febern när jag kommer upp över 39 grader. Sen upptäckte jag att mitt ena bröst ömmade väldigt mycket, känns typ som jag har ett blåmärke på bröstet fast det har jag ju inte. Läste lite om mjölkstockning och i de flesta fallen så brukar man få en knöl på bröstet men det har jag inte fått så är lite fundersam. Sen läste jag att ibland är mjölkflödet på den stockade sidan långsammare än normalt, vilket det inte är, det sprutar hej vilt precis som vanligt, hehe. Är det någon där ute som haft mjölkstockning så hade det varit jätte snällt om du ville berätta hur det var för dig. Ska ner till bvc sen med Nellis navel som tyvärr inte riktigt vill läka ihop så tänkte att jag skulle fråga om de tror att det är mjölkstockning, om jag är sjuk eller om det helt enkelt bara är ett ömt bröst. Brösten ömmar ju en hel del när man ammar så är så svårt att veta, men en sån här smärta har jag iof aldrig känt, kan knappt röra vid bröstet. Blir det så vid en ökningsperiod också kanske? För har ju märkt att Nelli äter mer och mer och då producerar man ju mer mjölk. Ja många frågor som snurrar i mitt huvud just nu. Tänk vad smidigt det hade varit om man visste allt sånt här, skönt att man kan vända sig till bvc och få hjälp.

Ska ta mig en kopp te, värma min vetekudde och lägga den mot bröstet och bara slappa så hoppas jag att jag mår bra igen imorn. Inte alls kul att må dåligt när man har en liten att ta hand om. Stackas lilla Nelli, blir inget lek med morsan idag inte.

Trevlig helg på er!

2 kommentarer:

Sherlock sa...

Det sköna med att vara sjuk när de är så små är att man kan ligga stilla rätt mycket. Det är betydligt jobbigare nä de har börjat röra på sig och man måste passa och fånga dem..
Men det är aldrig roligt!

Ang bröstet så har jag inte haft mjölkstockning, men periodvis blev det överfullt. Och oftast på ena sidan. Trycket släppte när Tor hade ammat från det.
Svårt att veta på vilket sätt du har ont, och det skadar ju inte att fråga på bvc :)

Nicki sa...

De trodde att det kanske kunde vara mjölkstockning. Jag ska värma vetekuddar och lägga emot och sedan amma ifrån den onda bröstet först. Så trodde dom att det skulle gå över! Om det inte gör det under helgen så ska jag ringa amningshjälpen i stan, hjälp!

Sen Nellis navel, den har inte läkt ihop så de lapiserade den och sen sa hon att om det blir rött så måste jag ringa barnakuten direkt. Lagom nervös nu!