onsdag 10 mars 2010

Mynt & sedlar!

Svenska kronan eller Euro? Vad vill ni?

Jag tycker personligen att den frågan är väldigt svår. På ett sätt så vill man ha kvar den svenskan kronan, för det första så är man van vid den och för det andra lite stolt över att ha den kvar. Men samtidigt så kanske vi skulle tjäna på att ha euro i Sverige istället. För det första så kan det vara bra om alla länder som är med i EU inför euron och för det andra så skulle det bli smidigare att resa, med det menar jag att man slipper att växla pengar, förlora eller få en vinst pga växelkursen. Jag är i alla fall väldigt osäker på vad jag vill, är ju både kul och läskigt med förändringar. Jag skulle nog ha svårt att ställa om mig i början, just med att räkna i euro, svenskan kronan finns nog kvar där i bakhuvudet ändå. Orsaken till att jag kom in på detta var att jag läste en artikel på Aftonbladet om att den svenska tjugolappen kanske ska försvinna och bli ett mynt istället och att det ska införas en tvåkrona och en tvåhundrakronorssedel. Den 30 september i år försvinner 50 öringen också. Ska vi ändra svenska kronan eller behålla den som den är, eller rent av införa euron istället? Kommentera gärna!  

 VS


 
Aftonbladets artikel:


Massa kramar

2 kommentarer:

Hanna sa...

Det blir dyrare med euro! Har jag hört i alla fall... :) Jag har fortfarande inte växlat in mina pengar som blev över på cypern. Så jag har en mindre förmögenhet här hemma i en låda! Haha

nickiwindh sa...

Har du inte växlat in dom än? Hehe.
Du är rolig du :)