torsdag 11 mars 2010

Lampkjol!

Fram med symaskinen gott folk!

Har under ett tag funderat på att sy egna kjolar till mina lampskärmar, jag har väl tänkt ungefär så här:
Hur svårt kan det vara?
Sökte och fick fram detta:

"Ta en bit vitt linnetyg som är 8 cm högre än höjden på skärmen. (för sömnsmån och rynkhuvud). Mät omkretsen på lampskärmen i underkanten och lade till ca 50% för rynkningen. Sy på en gammal spets ca 8cm från underkanten och sy sen ihop kortsidorna, först med sicksack och sist med raksöm. Fålla upp underkanten på "kjolen" genom att vika in ca 1cm pressa med strykjärn, vik in tyget 1cm ytterligare en gång, pressa och sy med raksöm. Gör likadant på ovansidan men vik in tyget ca 4cm sista gången. Sprätta upp ett hål på rätsidan i sömmen på kortsidan. (Här ska du trä in sidenbandet när du rynkar i hop kjolen). Sy med 2 parallella raksömmar en kanal (ca 1cm bred). Trä i ett vacket band med hjälp av en säkerhetsnål och dra i hop/rynka lampkjolen till önskad omkrets, knyt ihop.....KLART!"

Fattar typ ingenting, någon som kan hjälpa mig med detta? Ångrar mig att jag inte koncentrerade mig mer på syslöjden i skolan. Ska försöka ta tag i detta en vacker dag för de är så underbart vackra. Hoppas jag lyckas, annars får det bli att lägga några bud på Tradera.
 
 
 
Massa kramar
 

1 kommentar:

Julia sa...

Ååå detta måste jag testa!! :)