måndag 29 mars 2010

3 rätters middag!

Förrätt, varmrätt och efterrätt!

Söndags eftermiddagen bjöd på stoj och stök i köket, förberedelser inför kvällens 3 rätters middag. Först bjöds Hanna och Jonas på en välkomstdrink. Till förrätt blev det en skagen toast, till varmrätt fläskfile och ris i ugnen och till efterrätt blev det vaniljglass, hallon och maränger.

Fläskfile och ris i ugnen:
"Obs, inte gått efter något recept, bara provat mig fram".

Skär fläskfilen i 1 cm tjocka bitar. Lägg de i en påse och gör en egen marinad, jag gjorde på grillolja, vitlök, sweet and chili och piffi all krydda. Rör/skaka runt allt ordentligt och låt det vila i kylen i cirka en timme så det sätter smak. Hacka en gullök och fräs den, lägg sedan i champinjoner och fräs de tills de fått lite färg. När de fått färg lägg det åt sidan och stek sedan köttet, bara så det får lite färg på bägge sidorna. Under tiden så kokar vi ris. Ta sedan fram en form, lägg i riset, köttet, löken och champinjonerna, rör ihop. Tillsätt extra kryddor, lite soja och en massa grädde. Rör ihop! Lägg sedan på ost och skjuts in i ugnen på 225 grader i cirka 10-15 minuter. När allt fått lite färg är det klart att servera. Servera en god sallad till och antingen en kall eller varmsås. Om man har bjudit många gäster och så kan det vara bra att både ha en kall och en varmsås så alla blir nöjda och glada.

Hur enkelt som helst och det blir kanon gott. Ett tips är att inte vara rädda när ni lagar mat, prova er fram, om det blir fel så går det oftast att rädda. Lita på er själva! Sen kan man alltid säga till sina gäster att man inte har gjort maträtten innan utan man har bara improvicerat och provat sig fram, vilket i sin tur kan göra det hela ännu mer spännande för era gäster.


Visst ser det rätt gott ut? Senare på kvällen så bjöds det även på lovsång ifrån Sing Star. Så mina grannar måste väl undrat vad som var på gång här när vi började gorma och skrika som tre tuppar. Väldigt roligt hade vi i alla fall. Sen fick jag även en påskpresent av min lilla Mama Bear:


Hon är nästan för snäll den där Hanna, love you! Nej nu ska jag göra mig i ordning inför jobbet, ser ut som ett troll. Ta hand om er så hörs vi av.
Massa kramar.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Love you too. Tack återigen för middagen, den var superb! :) Nu ska jag kolla på det riktiga "halv åtta hos mig". Ha en bra vecka! Kramar

Nicki sa...

Det var så lite så gumman! :)
Ha en bra vecka du med, vi hörs i påsk!
Love