torsdag 27 januari 2011

Vanlig barnmat kan innehålla arsenik!

Det går livsmedelsverket ut och säger idag. Svensk mjölkersättning och barnmat innehåller för höga halter av de giftiga ämnena arsenik, kadmium och mangan enligt en ny studie.

Nu kommer säkert en del av er som helammar att kommentera och säga att varför ammar du inte ditt barn då, det bästa är att amma sitt barn. Jag håller med er, just nu önskar att jag hade fortsatt, speciellt när man läser sånt här. Även om jag hade så ont så jag trodde jag skulle dö så vill jag inte att min dotter ska få i sig gifter. Sen handlar det ju tyvärr inte enbart om mjölkersättningen utan också om vanlig barnmat som t.ex. burkmat och gröt vilket de flesta matar sina barn med. Vad ska man göra nu liksom? Hoppas innerligt att det ändring på detta och att någon kollar upp detta en gång för alla. Jag tycker inte det känns särskilt bra att proppa i min unge en massa gifter. Vi vuxna får i oss det varje dag, men vi kan ju välja vår mat och får väl om man säger det med rätta ord: "Skylla oss själva". Vad har då ett oskyldigt litet barn gjort. Föds till världen och får äta giftiga ämnen, jag är inte lagom förbannad nu! Enligt mig är detta en stor skandal, diskutera gärna vad ni tycker och tänker. 

4 kommentarer:

Mari sa...

usch vad är detta nu då! läste på aftonbladet...jaha, vad ska vi göra då? man kan ju inte bara börja amma igen liksom...å våra barn mår bra även att vi inte amma nicki! var ju sempers de provat men undra hur det är med nan...?! får väl höra med bvc nästa gång man är där...å jag som gett arvid risgröt idag innan...fårslänga det paketet tror ja nog! Hoppas det kollas upp å fixas så våra ungar växer å frodas som de ska utan gifter! kram

nickiwindh sa...

Nej nu kan man ju inte börja amma igen, hehe.
Jag vet att de mår bra även fast att de inte ammas ;) Blev bara så frustrerad i stunden.

Tänkte också kolla med bvc nästa gång, för lite orolig blir man ju ändå. känns inte alls kul att mata nelli med gifter, fy tusan!

Ja hoppas de kollar upp det och att de då även kollar upp alla märken, både semper och nan, så man kan bli lugn igen.

Kramar!

Sandra sa...

Jag tror inte att man ska bry sig för mycket innan nåt är helt säkert, om det är så farligt hade det inte fått säljas... Tror nog att BVC har full koll på att det inte är skadligt! Tänk på för några år sedan när dom gick ut med att du dog av att äta chips, efter en vecka så visade det sig inte stämma... Aftonbladet är ju en "skandaltidning" också... Men laga egen mat så vet du ju vad det innehåller! Det gjorde jag till tuva-li, inte särskilt svÅrt om man bara vill!

nickiwindh sa...

Nej nu när jag lugnat ner mig så förstår jag ju att det säkert inte alls är så farligt som det står. Ska kolla med bvc nästa gång och se om de fått någon information. Om de inte fått det så borde det ju inte vara farligt. Sen som du säger så får man försöka göra maten själv sen, så gott man kan och hinner med.