fredag 11 april 2014

Kort och gott

Då var det fredag igen, vad hände med den här veckan?

Nelli efter läkarbesöket, hon förtjänade verkligen en glass!

I veckan har vi varit inne på läkarbesök med Nelli. Så otroligt duktig min lilla tjej, hon sa knappt ett ljud där inne trots att de satte elektroder lite överallt på henne. Det var nämligen dags för en ny eeg-undersökning för Nelli pga henne epilepsi. Hon fick sömnmedel och somnade så gott i min famn, alltid hemskt att göra dessa undersökningar med samtidigt så vet jag att det är det bästa för henne. Helt underbara läkare på alla avdelningar vi varit på, känns som att man lämnar henne i trygga händer varje gång och det är lugnande för en annars väldigt hispig mamma. 

Det är ungefär 1 1/2 år sedan vi upptäckte att något var fel med Nelli. Kommer knappt ihåg hur det började men vi trodde i alla fall att hon bara bet sig i tungan varje gång eller helt enkelt "larvade" sig. 
Det första man tänkte sig var ju absolut inte epilepsi. Har inte vetat så mycket om sjukdomen innan, men trodde ju personen i sig skulle falla ihop och få en massa ryckningar. 
Nelli får enbart ryckningar i vänstra halvan av kroppen och mest i ansiktet. Hon faller aldrig ihop och anfallen är över på ungefär 10sek. Så tack och lov har hon fått en lättare variant av epilepsi, och nu när hon äter sina tabletter får hon enbart anfall i sömnen. Känns hemskt att ens lilla ängel fått den här sjukdomen och måste äta tabletter dagligen. När det  handlar om ens barn så gör det så ont! Det har ändå blivit en del av vår vardag och hon är så duktig! 


Gigantisk vetelängd!

Som nu såg i mitt förra inlägg så var jag baksugen och framför allt sugen på att ÄTA! Så igår fick jag tummen ur och bakade med Nelli. Vetelängderna blev riktigt goda och nu går vi och "nallar" en bit lite då och då! Magen växer ju en ändå så om det växer lite till gör väl inget? Paniken få komma efter förlossningen. Även om jag längtar efter min bebis så längtar jag INTE efter det, en slapp mage. Hoppas den går tillbaka lika bra som den gjorde sist, men vad fasen kan man göra liksom? Bristningar och slapp hud är svårt att "träna" bort, haha!

Har ni förresten några bra baktips, då även barnen kan vara med och hjälpa till?

Köpte 3 kycklingar, vi letade upp de som var mest "tilltuffsade och snea". 
De förtjänar ju att få bli köpta också!

I veckan var vi är symötes-gänget iväg på en utflykt. Blev en tripp till Presentshoppen i Kinnarp, Falbygdens Ost i Falköping och sedan en matbit på en restaurang i Falköping. En mycket mysig dag och jag klarade av det, var lite jobbigt de sista timmarna då jag fick en hel del sammandragningar. 
Även om dagen var kanon så var det skönt att få komma hem och lägga sig i sängen, får då började det göra rejält ont. Är bara att gilla läget och försöka vila så mycket som möjligt, även om det är långtråkigt och hemskt. Kroppen säger ifrån direkt när man "överansträngt" sig. Visst låter det hemskt? Kan inte ens gå några timmar i några affärer utan att få ont, tänk att kroppen kan ändra sig så pga en graviditet. 


Ska jobba i helgen och får se när vi hörs igen! 
Ta hand om er, kramar.

Inga kommentarer: