fredag 24 september 2010

Vecka 36

Hej gott folk!

Ja nu närmar det sig allt med stormsteg, hehe. Gått 35 hela veckor och går in i vecka 36, kan knappt fatta att tiden går så himla fort. Redan fredag igen dessutom. Får nog se till att hitta på mer saker under dagarna, få lite rutin på saker och ting. Just nu slappar jag mest och strosar runt här hemma i mjukiskläder och äter, haha. Igår var jag minsann hurtig, gick hela vägen runt sjön med min kära vän Sara, och jag orkade. Fick dock lite håll det sista men "härdade" ut smärtan och gick hela vägen in i mål! :) På kvällen igår var jag på ett såkallat symöte hos min extra mormor Siv, de andra stickade i ungefär 5 minuter sen blev det mest massa skit snack och god mat. Vi fick en jätte god smörgåstårta, kex, ostar, vindruvor och sen blev det tårta och dumlekaka till efterrätt. Mätt och belåten så var jag hemma runt halv tolv då sov min lilla plutt här hemma så sött. Han grymtade till lite när jag la mig och sen vände han sig om och snarkade vidare ;) Ja som sagt redan i vecka 36 och det känns äntligen som att det kommer lösa sig med förlossningen. Bokade in en tid hos min ögonläkare i tisdags och de gick igenom allt och så frågade jag rätt ut: "Kan ni lova mig att ingenting händer mitt öga?", "Finns det några fall med lymfangiom och förlossningar i världen?", "Hur hade du känt dig i min sits?". De svaren jag fick var att det finns inga fall med lymfangiom och förlossningar, inte ett enda i hela världen, de har sökt hjälp i USA och England men de vet ingenting heller. De kan inte lova någonting, de bara tror och spekulerar och i min sits sa hon själv att hon hade varit orolig och att jag ska lyssna på vad mina barnmorskor plus läkare säger. Min barnmorskor och läkare säger att jag ska lyssna på min ögonläkare så i detta läget så lyssnar jag på mig själv och i tisdags eftermiddags begärde jag ett planerat kejsarsnitt. Ska ta den sista diskussionen nästa torsdag och hoppas verkligen det är över efter det, att jag får en tid osv. För snart orkar jag inte hålla på med detta mer, gå runt och vara orolig dygnet runt. I natt hade jag fruktansvärda förvärkar och kramper i nedre regionen så jag tänkte att jaha nu är det kört nu kommer bebisen och då har de inte hunnit bestämma sig hur det blir. Krångel, krångel, jag gick igenom i huvudet vad jag skulle säga till personalen på förlossningsavdelningen och massa. Ja ni hör ju själva, gått och blivit lite lagom psycho! Haha ;)

Vecka 36, va händer då?

Bebisen lägger fortfarande på sig – ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring 2,7 kg och är ungefär 47 cm lång. Vid den här tiden kan du eventuellt känna att bebisen rör sig nedåt och trycket i den nedre buken ökar. Detta gör att dina lungor och din magsäck får mer utrymme och det kan bli lite lättare att äta och andas. Det kan däremot bli jobbigare att gå – för en del kan det kännas som om bebisen är på väg att ramla ut! Det fortsatta trycket på blåsan gör att du kan behöva gå på toa ofta. I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej! jag har ett lymfagiom i buken på ca 2 liter vätska. Trots detta bar jag mitt barn utan nå större problem inte heller hade jag problem vid förlossning =)

mvh Denize
denize_69@hotmail.com

nickiwindh sa...

Hej!

Jätte kul att du kommenterade :)
Det som är skillnad på våra lymfangiom är att mitt sitter i ögat precis vid min synnerv och när jag anstränger så pumpar blodet runt och då kommer det inte igenom där och det är det som är farligt för mig att det trycker såpass mkt på synnerven att jag kan bli blind. Annars är jag inte rädd för värken eller något annat utan att jag bestämde mig för kejsarsnitt för att jag inte ville förlora synen.

Riktigt kul att du kommenterade, känns hemskt att säga det men är skönt att det finns fler med samma slags sjukdom, man blir lätt lite ensam med en sån är sak. Här i Jönköping stod de som fån när de fick veta vad det var när jag var i Sthlm på undersökning.

Vart kommer du ifrån och hur upplever du det?

Mvh Nicki.

Anonym sa...

Hej! Googlade lite och hittade detta inlägget. Jag har också lymfangiom i ögonhålan på synnerven nämligen. Galet ovanligt! Är din godartad eller elakartad? :) / Emilia