torsdag 27 mars 2014

Gravid vecka 22

Barnet
Fostret har fortfarande slutna ögon, men kan se ljus och mörker genom de tunna ögonlocken. Vikten har ökat till 450 gram, längden till 27 centimeter.

Mamma
Hormonerna som förändras i din kropp kan göra att tandköttet svullnar upp och att du lättare får hål i tänderna. Kom ihåg att sköta din tandhygien ordentligt.

Bäckenlederna mjukas upp hos alla kvinnor under graviditeten och är en normal process för att utvidga bäckenet. När lederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. En del kvinnor kan få smärtsamma besvär med bäckenuppluckring, foglossning. Ofta uppstår värk i korsryggen, ner i skinkorna eller från blygdbenet mot ljumskarna. Det finns hjälp att få, prata med din barnmorska om det.

Mina känslor och tankar
Bäckenuppluckring, vilket fint ord, ska nog börja använda det istället för foglossning. Tack det har vi fått känna på, i över 10 veckor har den skiten stört min vardag. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är tyvärr smärtan så intensiv nu så jag inte klarar av att jobba. Hoppas ändå någonstans där inne att det kommer bli bättre, men alla man pratat med säger att det bara blir värre och värre för varje vecka som går. 
Gått 2 gånger den här veckan på vattengympa på jobbet och känns skönt att få röra på sig. I vattnet trivs jag och i detta läget är det en bra träning som inte belastar kroppen. Fick upp flåset ordentligt och kunde nästan vara med på varje övning, bara lite mindre rörelser och inte trampa vatten. Det är bara att kämpa på och hoppas de här sista månaderna går riktigt fort. 
Annars rullar vardagen på och jag ser positivt på framtiden. Längtar efter att få hålla om min lilla/e knodd, längtar efter att få må bra, längtar efter att få jobba och jobba hååååårt. Har lite att ta igen nu och de andra får passa sig när jag kommer tillbaka. Då tänker jag vara högt, lågt och överallt som jag brukar vara, hehe. 

Nej nu ska jag lägga mig i soffan och njuta av de sista timmarna av den här dagen. 
Hörs av imorgon!
Kramar.

Inga kommentarer: